tirsdag den 21. marts 2017

Krukker og højbede

AF Karina Demuth


153 sider Politikens Forlag

Karina Demuth er forfatter, journalist, redaktør og ikke mindst haveejer. Hun har tidligere udgivet bl.a. Politikens bog om havens krukker, Gør det selv i haven og Ny i haven. 

Krukker og højbede er en super lækker håndbog for haveejere - og faktisk også for de, der har en altan. Så længe, der kan stå en krukke, kan bogen bruges.

Bogen er opdelt i Kapitler, som så indeholder underkapitler og afsluttes med et planteregister - lige til at slå op i. Bogens kapitler er:

Design indeholder bl.a en lille gennemgang i, hvordan du giver haven udtryk, hvordan højde kan få krukkerne til at syne af mere og give haven struktur og endelig er der forslag til krukker og planteopbevaring.

Plant og pas indeholder som navnet siger, råd og vejledning i skabelsen og pasningen af haven. Jord er ikke bare jord. Hvordan skal du vande og gøde, kan du selv lave nye planter og hvordan gøres haven klar til vinteren og næste år? 

Blomstrende og grønne planter er jo rammen om det vi haveejere jagter - en have, der gør glad og som skaber glæde året rundt. Nogle er til stedsegrønt, andre er til blomstrende planter og andre igen, vil gerne have en blanding. Dette afsnit præsenterer planter af begge slags, der både kan trives og se godt ud i krukker. Læs om de smukke hortensia, roserne, den klatrende klematis eller den japanske ahorn. Planterne præsenteres, der gives råd om placering og beskæring og så er der billeder af samtlige planter, så læsere, der måske ikke kende planterne endnu, har muligheden her. 

Spis din krukkehave handler naturligvis og frugt og grønt, der kan trives i krukker og højbede. Radisser, jordbær, rødbede, squash og chili er blot nogle af de herligheder du kan lære mere om, og så rummer afsnittet naturligvis også et afsnit om de gængse krydderurter: f.eks. dild, basilikum, oregano og purløg.

Gode rammer indeholder tips til bygge dine egne arbejdsborde. Et arbejdsbord er næsten uundværligt i en have, og her er så tip til, hvordan du kan bygge det selv. Og mangler den store ramme til krukkehaven, så er her også tip til at anlægge selve terrassen. 

Bogen er skrevet i et herligt letlæseligt og levende sprog, det og så de skønne billeder giver en frisk og lærerig helhed, der guider og fremviser uden at pådutte. 

Jeg er krukkehave-ejer og elsker det. Jeg holder af letheden, de smukke planter, der bor i grupper rundt i haven og så nyder jeg når foråret så småt kigger frem, og mine planter begynder rejsen mod lyset. Selv om jeg ved en del om de planter jeg har i min have, blev jeg glædeligt overrasket over bogen udseende, grundige indføring i livet som "krukke-ejer" og ikke mindst fik jeg blod på tanden til at forsøge mig med mere af egen avl. 

Jeg kan derfor garantere at både noviser og rutinerede haveejere vil få stor glæde af denne herlige bog. Nybegynderne bliver ført sikkert gennem de første spæde trin, og da de skønne billeder komplimenterer teksten, er det let at "se" hvad der kan skabes i egen have. Øvede og rutinerede krukkeejere kan få ny inspiration og måske mod på at prøve at skabe egne planter. Og kommer man i tvivl om placering, pasning el. beskæring, kan man nemt tage bogen frem og slå op på netop dette emne. Jeg er vild med den


© Bognørden


Ingen kommentarer:

Send en kommentar